200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΕΣ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης εκθέτει την «Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου» στην πρώτη μεταπολεμική Πανελλήνια Έκθεση

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967) είχε ολοκληρώσει την Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου, το σημαντικότερο ίσως έργο του, το 1933. Ο πίνακας εκτέθηκε πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1938 και στην Αθήνα δέκα χρόνια αργότερα, στην Πανελλήνιο Έκθεση του 1948, οπότε βραβεύτηκε με χρυσό μετάλλιο. Τελικά, οι βραβεύσεις ακυρώθηκαν και έκτοτε ο Παρθένης κλείστηκε στο σπίτι του, όπου συνέχισε να εργάζεται αποκομμένος από τον κόσμο μέχρι το θάνατό του. Ήταν ένα τραγικό τέλος για τον ζωγράφο που σήμερα αναγνωρίζεται ως ο σπουδαιότερος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης του 20ού αιώνα. Γιατί ο Παρθένης σημάδεψε την ελληνική τέχνη θέτοντας εμφατικά τη μετακίνηση του προτύπου από το Μόναχο στο Παρίσι και από τον ακαδημαϊσμό στον μοντερνισμό. Υπήρξε καινοτόμος ζωγράφος, συστηματικός εισηγητής νεωτερικών αντιλήψεων αλλά και κορυφαίος δάσκαλος, διδάσκοντας για χρόνια στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ενθυμούμενος τη συμμετοχή του Παρθένη στην α΄ έκθεση της «Ομάδος Τέχνη» στην Αθήνα το 1917, ο ζωγράφος Περικλής Βυζάντιος έγραφε το 1963: «Ένας καινούριος αέρας εφύσηξε την ημέρα εκείνη για τη ζωγραφική στην Ελλάδα. Η μισή αριστερή πλευρά της αίθουσας και μέρος της απέναντι ήσαν κατάφωτες από τα λαμπρά του έργα […]. Όλ’ αυτά γέμισαν την αίθουσα της έκθεσης οξυγόνο, σαν ν’ άνοιξε ένα μεγάλο παράθυρο στο ανοιχτό ύπαιθρο».

 

Χρησιμοποιούμε cookies και παρόμοιες τεχνολογίες για να αναγνωρίσουμε
τις επαναλαμβανόμενες επισκέψεις και προτιμήσεις σας,
καθώς και για να μετρήσουμε και να αναλύσουμε την κίνηση στον ιστότοπό μας.

Για να δείτε περισσότερα δείτε την πολιτκή προστασίας προσωπικών δεδομένων.