200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΕΣ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Ο Θεόδωρος Βρυζάκης εγγράφεται στην Ακαδημία του Μονάχου

Ο Θεόδωρος Βρυζάκης (1814-1878) γεννήθηκε στη Θήβα, βίωσε από παιδί τη φρίκη του πολέμου (ο πατέρας του απαγχονίστηκε από τους Τούρκους) και μεγάλωσε στο ορφανοτροφείο της Αίγινας. Το 1832 πήγε στο Μόναχο και το 1844 έγινε ο πρώτος Έλληνας που γράφτηκε στην Ακαδημία του Μονάχου (τελευταίος ήταν ο Δημήτρης Δάβης, που εισήχθη στο ίδρυμα το 1925), σηματοδοτώντας την αφετηρία της «Σχολής του Μονάχου» (με τον όρο αυτόν αναφέρεται στη βιβλιογραφία το σύνολο των εικαστικών καλλιτεχνών που σπούδασαν στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας, μεταφέροντας κατόπιν στην Ελλάδα τις αισθητικές τάσεις και αντιλήψεις που διδάχτηκαν εκεί).

Ο Βρυζάκης ταυτίστηκε όσο κανένας άλλος καλλιτέχνης με την εξιδανικευμένη απεικόνιση της Επανάστασης και έδωσε μια σειρά πινάκων που με τον χρόνο έγιναν ταυτόσημοι με τα ιστορικά γεγονότα. Ωστόσο, τα έργα του, έχοντας χάσει κάθε έννοια ρεαλισμού, αποτελούν σκηνοθετημένα, εντυπωσιακά θεατρικά δρώμενα. Η Έξοδος του Μεσολογγίου (1853, Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα) συνιστά τυπικό παράδειγμα αυτής της αντίληψης. Η σύνθεση μοιράζεται σε δύο ζώνες: στην πάνω κυριαρχεί ο Χριστός ένθρονος, που ανοίγει τα χέρια του υποδεχόμενος τους ήρωες· στην κάτω, οι Έλληνες, αγέρωχοι, εξιδανικευμένοι, με τις πάλλευκες φουστανέλες τους, φωτίζονται από ένα γαλήνιο φως, καθώς εφορμούν εναντίον των Τούρκων.

 

Χρησιμοποιούμε cookies και παρόμοιες τεχνολογίες για να αναγνωρίσουμε
τις επαναλαμβανόμενες επισκέψεις και προτιμήσεις σας,
καθώς και για να μετρήσουμε και να αναλύσουμε την κίνηση στον ιστότοπό μας.

Για να δείτε περισσότερα δείτε την πολιτκή προστασίας προσωπικών δεδομένων.