200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΕΣ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Η ατομική έκθεση του Βλάση Κανιάρη στη Νέα Γκαλερί σπάει την αποχή των καλλιτεχνών απέναντι στη Χούντα των Συνταγματαρχών

Σε μια περίοδο που σε καλλιτεχνικό επίπεδο η μικρή Ελλάδα έσπαγε τα στενά της σύνορα (με διεθνείς βραβεύσεις εικαστικών, θεατρικών και μουσικών καλλιτεχνών), ενώ η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου επιχειρούσε να άρει το σκληρό μετεμφυλιακό κλίμα, το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου έβαλε τη χώρα «στο γύψο» για εφτά χρόνια. Πνευματικοί άνθρωποι, καλλιτέχνες και συγγραφείς, μετά το αρχικό τους μούδιασμα υιοθέτησαν μια στάση ηθελημένης αποστασιοποίησης, αποχής από τα κοινά σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Στα εικαστικά, η αποχή αυτή έληξε με την ατομική έκθεση του Βλάση Κανιάρη (1928-2011) στη Νέα Γκαλερί (στην οδό Τσακάλωφ) τον Μάιο του 1969. Οι αρχές δεν έκλεισαν την έκθεση και ο κόσμος συνέρρεε να δει τα «αλλόκοτα» έργα: κατασκευές και γλυπτά με γύψο, συρματόπλεγμα και κόκκινα γαρίφαλα.

Μάλιστα, σε μια συμβολική χειρονομία, ο καλλιτέχνης έδινε σε κάθε επισκέπτη από ένα κόκκινο γαρίφαλο, που φύτρωνε μέσα σε ένα μικρό γύψινο κυβάκι, «με τη λογική ότι παρ’ όλο το γύψωμα φυτρώνει». Έκτοτε οι εικαστικοί καλλιτέχνες (Δ. Κοκκινίδης, Η. Δεκουλάκος. Ρ. Κοψίδης, Γ. Βαλαβανίδης, Χ. Μπότσογλου, Γ. Ψυχοπαίδης κ.ά.) άρχισαν να διοργανώνουν εκθέσεις με αντιστασιακό περιεχόμενο, συγκαλυμμένο κάτω από μια εικαστική γλώσσα που αφομοίωνε δυναμικά τις πρόσφατες κατακτήσεις της δυτικοευρωπαϊκής τέχνης και αποκτούσε έναν ολοένα και δυναμικότερο κοινωνικό και πολιτικό συμβολισμό.

 

Χρησιμοποιούμε cookies και παρόμοιες τεχνολογίες για να αναγνωρίσουμε
τις επαναλαμβανόμενες επισκέψεις και προτιμήσεις σας,
καθώς και για να μετρήσουμε και να αναλύσουμε την κίνηση στον ιστότοπό μας.

Για να δείτε περισσότερα δείτε την πολιτκή προστασίας προσωπικών δεδομένων.