Το μνημειακό αφηρημένο γλυπτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου τοποθετείται στην είσοδο της ΔΕΘ
1966

Το μνημειακό αφηρημένο γλυπτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου τοποθετείται στην είσοδο της ΔΕΘ

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004) αποτελεί μια από τις πλέον ιδιάζουσες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα. Έδωσε το πιο καινοτόμο, προσωπικό αλλά και ώριμο έργο του τις δεκαετίες ’70-’90, ενώ τον αποκάλεσαν «αιώνιο έφηβο» χάρη στη διαρκώς μεταβαλλόμενη καλλιτεχνική του γλώσσα και τους συνεχείς πειραματισμούς του με υλικά και τεχνικές. Είχε την αφετηρία του στις ρεαλιστικές αντιλήψεις του Μεσοπολέμου, αλλά κατόρθωσε να υπερβεί τα στεγανά των φοιτητικών και των νεανικών του χρόνων περνώντας αρχικά στην αφαίρεση και κατόπιν στην κινητική τέχνη, ευρισκόμενος σε διάλογο με τα πλέον πρωτοποριακά κινήματα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα διεθνώς. Όχι τυχαία, ο Ζογγολόπουλος είναι από τους λιγοστούς εγκατεστημένους μόνιμα στην Ελλάδα δημιουργούς που γνώρισε διεθνή καταξίωση.

Όμως, όταν το 1966 το γλυπτό Cor-ten, ύψους 17,75 μέτρων, τοποθετήθηκε στη βόρεια είσοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, προκάλεσε οξείες αντιδράσεις από τους κατοίκους, που δεν δίστασαν να το χαρακτηρίσουν «τέρας». Το γλυπτό, που οδηγεί σε μια κορύφωση τη γεωμετρική γλυπτική του Ζογγολόπουλου, σηματοδοτεί επίσης μια στροφή στις αναζητήσεις του, καθώς το παιχνίδι φωτός-σκιάς μεταξύ των αφηρημένων γεωμετρικών όγκων θα διερευνηθεί από τον γλύπτη τα επόμενα χρόνια μέσα από τη χρήση των γυάλινων φακών αλλά και του νερού ως «γλυπτικού» υλικού.

ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ